Sivut

7.5.14

Kokemuksia iPadien käytöstä Martinlaakson koulussa

Martinlaakson koulussa on viritelty kevään aikana iPadeja käyttöön oppitunneilla. Tässä on pari esimerkkiä, miten padeja on tähän mennessä tunneilla käytetty.

Äidinkielen tunnilla ysiluokkalaisten piti kerrata kielenhuoltoa. Poikia homma ei kiinnostanut tippaakaan. Opettajan antamat paperimonisteet pysyivät tyhjinä. Opettaja päätti vaihtaa pojille kynän sijaan padit käteen ja osoitteeksi kielenhuoltotehtäviä Kirjoittajan abc -sivuilta http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/. Padi kädessä pojat ryhtyivät heti tehtäviä tekemään. Ensimmäinen kommentti kuului: ”Mä en oo tiennytkään, että suomen kieli kirjoitetaan pienellä ja erikseen.” Toisaalta kuului: ”Ai saksanpaimenkoira kirjoitetaan yhteen ja pienellä.”

hahmo1

Kasiluokkalaisten kanssa piristimme kirjallisuuden opintojaksoa hassuilla hahmoilla. Teimme kirjallisuusjakson lopputehtäväksi ryhmissä kauhu-, scifi-, dekkari- tai fantasiahahmovideon Morfo-appsilla. Oppilaat menivät ryhmiin oman lajivalintansa mukaan, esimerkiksi dekkarikirjallisuuden lukijat muodostivat ryhmän keskenään. Oppilailla oli jo hyvät pohjatiedot omasta aiheestaan, sillä oppilaat olivat perehtyneet kirjallisuuden lajeihin lukemalla kaksi kirjaa, kirjoittamalla omasta aiheestaan referaatin, kirja-analyysin ja luovan kirjoitustehtävän valitsemansa lajin tyyliin. Morfo-hahmon tekeminen oli hauska lopetus suhteellisen raskaalle kirjallisuusjaksolle. Ohessa pari kuvaa oppilaiden hahmoista.

hahmo2

Parhaillaan teemme uutisia iMoviella ja Green screen -ohjelmalla. Myös luokkalehti on muodostumassa Book Creatorilla. Niistä lisää myöhemmin.

Susan Lamberg

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti