Sivut

12.5.14

Nyt ne puhelimet pois tunnilla! Vai eikö sittenkään?


Luokassamme on harrastettu BYOD (bring your own device)- ajattelua lähes pakon sanelemana, koska usein kommunikatioon ei kerta kaikkiaan ole muuta keinoa kuin Google Translator. Koko lukuvuoden ajan olen suositellut oppilaita pitämään älypuhelimet pulpetilla ja netin ilmaisia sanakirjoja on käytetty ahkerasti. Kun kouluun saatiin langaton netti ja kehittämishankkeen kautta vielä kasakaupalla tabletteja, niin tehdylle toiminnalle saatiin ikään kuin lupakin.

image 3


Tabletteja on nyt käytetty iPadilla luettavien kirjojen luomiseen ja yksilöllisiin oppimispolkuihin. Peruskoulun loppuvaiheessa olevat oppilaat suorittavat päättötodistukseen tarvittavia kotitalousopi ntoja kotona ja dokumentoivat toimintansa ja työvaihensa Bookpress kirjoihin. Arviointi tehdään näiden tuotosten perusteella sekä pienen työkokeen avulla.

Valmistavassa opetuksessa kielen oppiminen on keskiössä, kuvia käytetään paljon ja visuaalisuus sekä ilmaisun selkeys ovat erittäin tärkeitä. Tabletit ja älypuhelimet ovat päässeet mukaan kuvasuunnistukseen, esineiden nimeämiseen ja kuvaamiseen sekä netissä toimivan kuvasanakirjan täydentämiseen oppilaiden omilla kielillä (mahtava juttu www.picamentor.fi!).

image 2

Tähän asti olen törmännyt vain kahteen ongelmaan: BYOD johtaa helposti laitevertailuun oppilaiden kesken ja sitä myöten epätasaarvoon. Eli opettajalla tulisi olla varalaitteita tarjolla oppilaille, joiden puhelimet tai tabletit eivät sovellu suunniteltuun toimintaan. Täysin vertailulta ei kuitenkaan voi välttyä.

image

Toinen "ongelma" on tietysti paljon parjattu some ja sen selailu kesken tunnin ( tai jopa selfiet oppimiskokemuksen keskellä). Tähän ilmiöön olen suhtautunut katsomalla usein sormien lävitse asenteella: So what, jos hommat on tehty, niin voi sitä facebookiakin selata. Monille puhelimen sormeilu voi auttaakin keskittymään omaksuttavaan asiaan. Häiritsevä käyttö ja välinpitämättömyys opetustilanteessa on tietenkin eri asia. Käsi sydämellä, kuka ei ole selaillut puhelintaan kesken opettajankokouksen ja silti kyennyt omaksumaan paljonkin uusia asioita..?

Karoliina Mutanen, Mikkkolan koulu, valmistava opetus, karoliina.mutanen@eduvantaa.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti