Havukosken koulun seitsemäsluokkalaiset ovat työn touhussa: läppärit haetaan oppitunnin aluksi varastosta äidinkielen luokkaan, ja pian kaikki työskentelevät oman teemalehtensä parissa. Aiheen äidinkielen teemalehteen kukin on saanut keksiä itse. Yksi tekee purjehduksesta, toinen mangasta. Yhden oppilaan aiheena on Italia, toisen Englanti ja kolmannen Puola. Joku etsii vimmatusti tietoa omasta harrastuksestaan jalkapallosta, toinen puolestaan laskettelusta. Pian ollaan siinä vaiheessa, että saa alkaa etsiä kuvia lehteen tai alkaa liittää itse ottamiaan kuvia. Lehteen tulevat haastattelut alkavat niin ikään olla valmiita.
Äidinkielen 2. kurssilla opiskellaan tiedonhakua ja oman tekstin kirjoittamista Word-tekstinkäsittelyohjelmalla. Käymme kurssin alussa Koivukylän kirjastossa opiskelemassa tiedonhakua ja perehtymässä Helmet-järjestelmään. Oppilailla on käytössä kannettavat tietokoneet kurssin kaikilla oppitunneilla. Wordin perusteet tulevat tutuksi: kuinka luodaan uusi kansio, kuinka teksti palstoitetaan, kuinka lisätään kuvia ja kuvatekstit, ja ennen kaikkea, mistä saa luvallisesti ottaa kuvia omaan työhönsä. Lopuksi valmiit työt palautetaan Fronteriin.
Myös yhdeksäsluokkalaiset puurtavat läppäreittensä parissa. Äidinkielen 9. kurssi on tutkielmakurssi, jonka aikana jokainen oppilas tekee kirjallisuustutkielmaa jostakin valitsemastaan suomalaisesta kirjailijasta. Käymme kurssin alussa Vantaan pääkirjastossa Tikkurilassa kertaamassa Helmet-järjestelmän käyttöä ja opiskelemassa tiedonhakua. Word-tekstinkäsittelyohjelman käyttö jatkuu. Opettelemme mm. automaattisen sisällysluettelon luonnin. Valmiit työt palautetaan Fronteriin. Lopuksi jokainen koostaa omasta tutkielmastaan suullisen esityksen esimerkiksi PowerPointin tai Prezin avulla.
Teksti: Kati Tiainen, Havukosken koulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti