16 114 tablettia on päässyt oppijoiden käsiin, 300 pioneeriopettajaa kouluttautui tablet-yhdyshenkilöksi, 1400 opettajaa ja kasvattajaa on saanut koulutuksen tabletin käyttöön ja 104 opettajaa sai tukea laitehallintaan KNOX-klinikoilta. Tablet-verkko toimii ja mahdollistaa oppimisen mobiilisti sekä haastaa luokkahuoneopetuksen, oppiainerajat ja oppikirjat. Siirrymme tablettiaikaan.
Projekti oli iso, mutta ihminen pieni. Yhden hektisen työpäivän päätteeksi ja kokonaisvaltaisen riittämättömyyden vallassa hain poikaani päiväkodista hoitoajan päättymisen tuolla puolen. Lastentarhanopettaja kertoo tarttuvan innostuneesti, että he saavat tabletteja ryhmään. Pystyin vastaamaan ainoastaan hyvin hiljaa ”ai jaa” palan noustessa kurkkuun. Mutta juuri tuo kaikkialla läsnä oleva innostus ja odotus on ollut matkan varrella omankin jaksamisen lähde.
Apps messut |
Tapahtumissa voi aistia oppimisen ilon ja vahvan osallisuuden. Lukioiden Flash mob -tapahtuma Jumbossa levitti hyvää mieltä, ja Veromäen koulun oppilaat ovat järjestäneet Apps-messut jo kahdesti. Tabletin kanssa on menty Heurekaan ja ohjelmointia ja ongelmanratkaisua on harjoiteltu koodaustapahtumissa. Seuraavaksi tempaistaan 8.4. ja yritetään yhdessä rasittaa tablet-verkkoa kaikilla laitteillamme.
Tällä hankkeella on ollut vauhtia ja volyymia. Se on koskettanut meitä kaikkia päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Se on vaatinut lukuisilta ihmisiltä valtavasti ponnisteluja.
Kiitos Antti, HP, Harri, Jaakko, Rauni, Niko, Markus, Kari ja Kati, että teitte tämän mahdolliseksi. Kiitos Elina, Eila, Sole, Ilkka ja BJ vastuun kantamisesta ja yhteisestä visiosta. Kiitos St, Anna, Tuuli, Minna, Heli, Jarkki, Marko, Hanna, Eila, Kipa ja Ulriikka osaamisenne ja asiantuntemuksenne jakamisesta, venymisestä, epävarmuuden ja huonon tiedonkulun sietämisestä tilanteiden alituiseen vaihdellessa. Ja kaikille kiitos siitä, että matkan varrella jaksoitte vaatimuksiani, kärsimättömyyttäni ja epävarmuuttani.
Tässä projektissa opin erityisesti luottamuksesta. Luottamuksesta, joka on vahvasti yhteisöllistä ja joka yhteisen tavoitteen voimalla kantaa yli yksikkö-, tulosalue-, toimiala- ja työnantajarajojen.
Kohti uutta oppimista, ja sen yli
Paula J.
Kirjoittaja on äiti, kuntalainen, idealisti sekä kehittämispäällikkö.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti