Sivut

6.10.14

iPadit Simonkylän koulun JOPO-luokassa

Olemme käyttäneet iPadeja tiedonhankitaan eri oppiaineissa. Aamuisin katsomme Yle Areenan kautta uutiset ja käymme keskustelua maailman ja Suomen tapahtumista. Näin linkitämme tietoa aikaisempiin keskusteluihimme ja tunneilla käsiteltyihin tehtäviin.

Olemme käsitelleet äidinkielentunneilla sarjakuvaa ja elokuvaa. Oppilaat ovat tehneet Strip Designerillä sarjakuvaa haluamastaan aiheesta.  Ryhmätyönä he ovat tehneet elokuvan käsikirjoituksen. Sen jälkeen he ovat käyttäneet iMovieta pienen elokuvan tekemiseen. He ovat tehneet elokuvaan musiikin pääsosin Garage bandia käyttäen. Myös omaa musiikkia on käytetty.

Oppilaat ovat laatineet työhakemuksen ja CV:n  Pages- ja Keynote-ohjelmien avulla. Sähköistä CV:tä he ovat tehneet normaalin kameran videotoimintaa käyttäen. Sitä varten he ovat harjoitelleet esiintymistä, mm. selkeää artikulaatiota. Oppilaat, joilla ei ole kovin selvä käsiala, ovat hyötyneet Pagesista: he ovat tehneet kirjalliset tunti- ja kotitehtävät kyseisellä ohjelmalla. Matematiikantunneilla ei ole enää tarvittu laskimia: oppilaat ovat niiden sijaan käyttäneet Calculatoria.

Oppilaat käyttävät iPadejään myös työpaikkaopiskelussa, jossa he kirjoittavat Google Driven kautta työpaikkapäiväkirjaa päivittäin. Pilvipalvelun kautta he tekevät myös työpaikoilla työpaikkaraportin ja työntekijän haastattelun. Työpaikkaa ja työpaikan tehtäviä he dokumentoivat kuvin. Haastattelun voi kuvata ja esittää sitten koululla omalta iPadiltään Apple TV:n kautta koko luokalle. Keinoja on siis monia.

Olemme ottaneet e-kirjat käyttöön biologiassa ja maantiedossa pedanetin kautta. Tarkoituksena on opiskella myös kemiaa ja fysiikkaa e-kirjoista, jotka ovat osoittautuneet oivaksi tavaksi opiskella. 

Tässäpä jotain siitä, kuinka olemme aloittaneet iPadin käytön Jopo-luokalla. Kouluahan on vasta käyty reilu kuukausi.

Juha Partanen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti