Sivut

8.10.14

Oppimista ikä kaikki

Aloitin kesällä uudessa tehtävässä Sivistystoimen kehittämispäällikkönä. Keskeinen tehtäväni on edistää tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä. Tehtävä onkin tällä hetkellä kiitollinen, sillä paljon tapahtuu tämän syksyn aikana. Vantaalle tullaan hankkimaan yli 16 000 tablettia esiopetuksen, perusopetuksen, lukioiden ja Vantaan ammattiopisto Varian käyttöön. Kaikille kouluille tulee avoin langaton verkko, joka on myös asukkaiden käytössä. Haaveissa on, että verkko olisi lähitulevaisuudessa avoin ja kattaisi myös päiväkodit. Koulujen tueksi on tulossa ict-tukiopettajia jakamaan verkkopetojen työtä. Tavoitteena on siirtyä kohti uudenlaista oppimista ja opetusta.

Tvt näkyy vahvasti esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luonnoksissa yhtenä laaja-alaisen osaamisen alueena. Uudet opetussuunnitelmathan saamme 2016. Tabletin käyttöön opetuksessa pääsin mukaan viime keväänä hankkeessa, jossa joustavan perusopetuksen ryhmiin ja yläkoulun valmistavaan opetukseen saatiin tabletteja. Se on ollut meille kaikille ihmettelemistä ja tutkivaa oppimista. Parhaat vinkit ja ohjeet olen saanut muilta hankkeessa mukana olevilta.

Vaikka en pääse enää tekemään varsinaista opetustyötä, onneksi minulta löytyy kotoa kaksi koehenkilöä mobiilioppimisen testaamisen. Uskallan väittää, että pelillisyys oppimisessa on ollut ilo heille. Eskarikoehenkilö ilmoitti keväällä haluavansa oppia lukemaan ja olenkin odottanut Ekapelin mobiiliversiota. Pelin beta-versio Android-laitteelle on ladattavissa Lukimatin sivuilla.


Kuusivuotiaan harjoittelu on mielekkäämpää täppärillä, kun ei tarvitse sohlata hiiren kanssa. Peli vaikuttaa todella hyvältä. Peli on tuttua Ekapeli-laatua pelaajan näkökulmasta mm. grafiikka, ääni ja palkkiot. Tästä versiosta vielä uupuu opettajan työkalut, eivätkä pelitiedot tallennu siten, että pelaaja voi jatkaa pelaamista toisella laitteella.

Tätä kirjoittaessa olen Tikkurilan urheilupuistossa lapseni fudistreeneissä. Vieressäni on Jokiniemen koulun tokaluokkalainen Monna, joka kuvaa tabletilla pikkuveljen harjoituksia.


Monna kertoi innoissaan, että myös hänen luokkaansa on tulossa myös täppäreitä. Se on hänestä hienoa, koska esimerkiksi tavuttaminen on kuulemma paljon mukavampaa tietokoneella kuin paperilla. Monnan 5. luokkalainen sisko on innostunut matematiikasta pelien myötä. Peli mahdollistaa omaan tahtiin etenemisen, harjoittelun silloin kun huvittaa ja palaute tulee aina positiivisena. Kotona minua hämmästytti miten nopeasti kahdeksanvuotias koehenkilö omaksui kerto- ja jakolaskun idean ja laskut automatisoituivat toiston kautta. Matikkatalkoiden hengessä mukana!

En olisi vuosi sitten uskonut kirjoittavani tvt-blogiin. Itsensä haastaminen ja epämukavuusalueelle asteleminen on uuden oppimista. Toivon, että esimerkkini kannustaa muitakin jakamaan kokemuksiaan tällä yhteisellä palstalla.

Paula Jii

Kirjoittaja on korsolainen mokkapalaäiti sekä erityis- ja lastentarhanopettaja.

1 kommentti:

  1. Heissan Paula!

    Olipa mukava ja rohkaiseva kirjoitus!

    Innostus - se on niin kovin tervetullutta kouluihin ��

    T. Minna

    VastaaPoista